O suedeză cu adevărat rapidă.

Eva Håkansson deține recordul de viteză cu streamlinerul ei artizanal.

Viteza poate fi și curată din punct de vedere energetic - Eva Håkansson este convinsă de acest lucru. Inginerul mecanic cu doctorat dorește să dovedească lumii că vehiculele electrice prietenoase cu mediul pot fi rapide și distractive și că ingineria mecanică poate fi o alegere excepțională ca profesie pentru femei. În mișcare cu cea mai rapidă femeie motociclist din lume, care a stabilit un nou record mondial de 434 km/h cu streamlinerul ei făcut artizanal, „KillaJoule”.

Genele sunt de vină

Eva Håkansson adoră să proiecteze vehicule complet noi și să concureze în curse pe acestea. Probabil responsabile sunt genele ei. Pentru că Eva a crescut în țara ei natală, Suedia, alături de un tată care își încerca talentele de mecanic de motociclete în timpul serilor și participa la curse în weekend-uri. Mecanicul lui: mama ei. Consecința logică: Eva se afla pe pista de curse încă de când era doar un bebeluș.

+ Află mai multe

„Tatăl meu a fost inginer și campion în curse de motocicletă. În principiu, am moștenit dragostea lui pentru știință și motociclism”, spune motociclista în vârstă de 35 de ani, care astăzi trăiește în SUA. „Practic, am crescut în atelierul său de motociclete și întotdeauna m-a încurajat să îmi murdăresc mâinile. A insistat să lucrez la propria mea mașină și motocicletă. În 2007, am convertit o motocicletă normală în una electrică împreună. Acela a fost începutul pasiunii mele pentru vehicule electrice”.

+ Află mai multe
Un vehicul electric este ca ciocolata fără calorii.

Eva Håkansson

Complet încărcată

Motocicleta pe care a construit-o împreună cu tatăl e se numește „ElectroCat”. În ianuarie 2008, a devenit prima e-motocicletă înmatriculată din Suedia. La scurt timp, a fost invitată să își prezinte motocicleta ElectroCat în parlamentul suedez și să discute despre avantajele vehiculelor electrice ca vorbitor principal.

+ Află mai multe

„Probabil a fost pentru prima dată când o motocicletă a intrat în clădirea parlamentului. Serviciile secrete au fost un pic sceptice la început, până când au aflat că nu există combustibil în motocicletă. Din fericire, motocicleta a încăput în lift. Am intrat cu ea în clădirea parlamentului cu o noapte înainte de eveniment, prin intrarea din spate. M-am simțit ca într-un film cu James Bond”.

+ Află mai multe
În 2008, Eva și-a publicat prima carte: „Hybridbilen – framtiden är redan här”. Și pentru cei care au suedeza ruginită: „Vehiculul hibrid - viitorul a început deja”. Asemeni Evei, cartea și-a depășit epoca. În timpul cercetărilor, Eva a aflat despre cel mai rapid vehicul electric din lume - „KillaCycle”, o motocicletă de curse de drag. A contactat deținătorul, Bill Dube, pentru a obține permisiunea de a utiliza o fotografie a vehiculului în cartea ei.
O întâlnire care i-a schimbat viața. În vara lui 2009, Eva Håkansson și Bill Dube s-au căsătorit. „A fost probabil cea mai nebună nuntă a decadei, dar a fost absolut perfectă. Acompaniați de zicala „Când anodul întâlnește catodul, ies scântei”, am făcut schimb de verighete făcute din material ceramic neconductor. Capela în care a avut loc nunta a fost un prototip al unei dube de livrare electrice. Eu eram pe ElectroCat, Bill pe o e-motocicletă”.
+ Află mai multe

Rapid și verde

Lucrurile au continuat să progreseze la viteză maximă după nunta celor doi. Eva a pilotat motocicleta KillaCycle a lui Dube și a realizat recorduri noi în curse de drag de sfert de milă. Totuși, perechea a ajuns la concluzia împărtășită că este nevoie de o abordare diferită dacă doresc să transmită și altora fascinația lor pentru vehiculele electrice. Țelul a fost clar: Eva Håkansson a dorit să devină cea mai rapidă femeie motociclist din lume.
„Fără a mai fi construit înainte o motocicletă streamliner, la început am fost amândoi complet naivi”, își amintește Eva cu un zâmbet. „Am crezut că șase luni și 10.000 de dolari vor fi suficienți. La final, a durat de zece ori mai mult și am investit de zece ori mai mulți bani în proiect. Dar e meritat cu siguranță. Streamlinerul KillaJoule ne-a depășit cele mai îndrăznețe fantezii”.
+ Află mai multe

Anii au fost marcați de muncă, muncă și iar muncă. Cuplul lucra full-time, studiind în același timp. În serile libere și în weekend-uri aceștia se ocupau de construcția, convertirea, reglarea și pregătirea motocicletei KillaJoule. La acestea s-au adăugat cursele pentru promovarea avantajelor ecologice ale motocicletelor alimentate pe baterie.

+ Află mai multe

Amândoi sunt ingineri - așadar, modernizările și conversiile la tehnologia pe baterie s-au desfășurat fără dificultăți. A fost construit un ataș, iar grupul motopropulsor a fost convertit de la motoarele c.c. care păreau a ieși direct din epoca de piatră la motoarele c.a. aliniate cu epoca spațială. Cea mai rapidă motocicletă din lume? Un obiectiv în aparență de neatins la momentul respectiv.

+ Află mai multe

„Am această voință de nesuprimat de a încerca lucruri pe care nimeni nu le-a mai încercat înainte”, explică Eva. „Este distractiv pentru mine să depășesc limitele tehnologiei și să-mi testez abilitățile chiar la limita lor. Întotdeauna vreau să fiu cea mai bună în tot ce fac. Pentru a putea atinge obiectivul pe care ni l-am propus, trebuie să muncim în fiecare zi. Trebuie să îl dorim atât de mult încât să nu renunțăm niciodată. Îmi place să construiesc mai mult decât să pilotez și acest lucru este important, pentru că petreci 360 de zile pe an în atelier și doar cinci pe pista de curse.

+ Află mai multe

Vânătoarea de recorduri

În 2014, Eva Håkansson a stabilit un nou record de viteză oficial pentru femeile motocicliste, în Boneville, de 240,726 mile pe oră (387,411 km/h). Două săptămâni mai târziu, a revenit în Boneville și a analizat cu atenție datele înregistrate de motocicletă. A rezultat astfel că motocicleta poate, teoretic, să atingă 265 mile pe oră (426 km/h) - suficient pentru a ajunge la distanță de 1 milă pe oră față de recordul neoficial existent, obținut cu o motocicletă alimentată pe combustibil pe un aeroport din UK.
„Am revenit pe pistă și am decis să forțez motocicleta până la capacitate maximă”, își amintește Eva. „Ca urmare, vitezometrul a afișat 259 de mile pe oră, dar am știut că este o situație prea pesimistă. Pentru că anvelopele față devin mai mari pe măsură ce viteza crește și distorsionează valoarea afișată pe vitezometru. Dar nu eram sigură de diferența determinată de acest fapt. Când persoanele care au măsurat timpul au spus că m-am deplasat cu 270,224 mile pe oră (434,883 km/h), am devenit cea mai rapidă motociclistă din lume. Și eram prea aproape de 300 de mile pe oră (483 km/h) pentru a ne fi oprit atunci”.
+ Află mai multe

La viteză maximă înainte, înspre un viitor curat din punct de vedere energetic

În august, Eva își va testa din nou limitele pe KillaJoule în cadrul Speed Trials pe Lake Bonneville - în speranța de a depăși încă un record. Strategia ei este să folosească viteza pentru a face evident potențialul vehiculelor pe baterie - „activism ecologic ascuns”. Și dacă poate demonstra și faptul că femeile pot fi ingineri extraordinari în acest proces, ar fi încă o misiune îndeplinită pentru Eva Håkansson. Eva este mândră să calce pe urmele tatălui ei, căruia îi datorează cunoștințele și abilitățile. „Dacă am o problemă de inginerie mecanică dificilă, îl sun și întotdeauna mă ajută cu o soluție. Am învățat atât de multe de la el. El este motivul principal pentru care am putut să stabilesc recorduri cu un vehicul construit de mine, cu propriile mele mâini”.

+ Află mai multe
Mai multe povești care te-ar putea interesa.
Motociclete potrivite.