Înapoi în Bavaria, după o incursiune în India.

Interviu cu Edgar Heinrich, designer coordonator la BMW Motorrad.

După o scurtă perioadă în India, Edgar Heinrich a revenit la Munchen pentru a coordona echipa de design a BMW Motorrad. A fost o revenire fericită pentru entuziastul motociclismului, care și-a început cariera la BMW în 1986. El a fost deschizătorul de drumuri pentru designul multor motociclete BMW: motocicleta raliului Paris-Dakar, K 1200 S și R, HP2 Enduro, R 1150 GS, R 1200 GS și, cel mai recent, S 1000 RR.

Înainte de perioada petrecută în India la producătorul auto Bajaj, a fost implicat și în designul motocicletelor de touring K 1600 GT și GTL, precum și al scuterelor maxi C 600 Sport și C 650 GT. Toate au fost produse de succes care au extins orizonturile acestui segment de piață stabilit și au atras mulți clienți noi ai brandului. Într-un interviu exclusiv cu BMW Motorrad, Edgar Heinrich vorbește despre pasiunea sa pentru proiectarea, colectarea și restaurarea motocicletelor de toate felurile.

R 1200 GS abia fusese proiectat când ai plecat în India. A fost finalizat exact la timp pentru revenirea ta. Și acum ai fost implicat în lansarea noii motociclete. Ești mulțumit de rezultat?
Da, am fost foarte mulțumit, dar nu surprins. Am fost foarte încântat de răspunsul media când am lansat-o la Intermot. A avut parte de foarte multă presă pozitivă. Nicio recenzie negativă. Tuturor pare să le placă motocicleta. Nu aș fi putut avea parte de o revenire mai bună la BMW.
+ Află mai multe
Nu este ciudat să lucrezi într-un avans atât de mare față de „lumea reală”? Și să prezici și să definești tendințele din viitor?
Această buclă temporală face parte din design. E ca și cum ai lucra într-o lume diferită, una din viitor. Dar trebuie să rămâi cu picioarele în realitate și să lucrezi pentru aici și acum. Întotdeauna pare să treacă o perioadă atât de lungă de timp până la lansarea unei motociclete noi. Dar după ce „copilul” tău este lansat și vezi oameni conducându-l pe stradă, este cea mai bună senzație din lume. Designerii chiar duc un fel de viață paralelă. Și nu suntem niciodată satisfăcuți. După lansarea unei motociclete, deja ne gândim la cum am putea îmbunătăți următorul model.
+ Află mai multe

Cum a fost în cazul GS-ului? Cât de greu este să îmbunătățești un design fără a exclude complet tradiția?

Designurile noi sunt adesea un act de păstrare a echilibrului. Nu vrei să îndepărtezi deținătorii existenți de GS-uri. Dar, ca designer, întotdeauna vrei să creezi ceva nou. Schimbarea unui design cu atât de mult succes poate fi ușor înspăimântătoare. Cât de departe poți merge? Cât de departe trebuie să mergi? Partea bună este că mulți din echipă - inclusiv eu - suntem motocicliști GS și deja trăim stilul de viață GS. Așa că știm ce ne dorim de la un GS. Lucrurile s-au așezat perfect cu noul R 1200 GS. A fost foarte important să creăm un GS autentic. Unul care să fie fidel rădăcinilor sale, cu aspectul și designul clasic, dar într-o interpretare nouă și dinamică.

+ Află mai multe
Și cum rămâne cu segmente ca Urban Mobility?
Este foarte revigorant să fii o parte din acest segment nou în prezent. Ceea ce este deosebit de palpitant este că putem aduce interpretarea proprie în acest segment. Este minunat să faci o declarație de design. Cum am făcut cu C 600 Sport și cu C 650 GT. A fost o experiență uimitoare pentru mine să prezint scuterul electric C evolution jurnaliștilor și VIP-urilor vara trecută. Prototipul a fost lansat în Londra și a fost testat acolo. Așa cum ne-am așteptat, ambele scutere au avut o performanță incredibil de bună, atât tehnic, cât și din punct de vedere al designului.
+ Află mai multe
La ce motociclete BMW ți-a plăcut în mod special să lucrezi de-a lungul anilor?
Fiecare motocicletă BMW este specială și distractiv de creat. Mi-a plăcut foarte mult să lucrez la motocicletele Dakar, probabil pentru că offroading-ul și cursele sunt o pasiune pentru mine. Și, de asemenea, reprezintă esența a ce înseamnă un GS, dual-sport, pentru mine. Una dintre cele mai interesante motociclete pe care le-am creat a fost K 1200 R. În mod cert, nu este o alegere logică sau evidentă. Și sigur nu una „tipică” BMW pentru momentul respectiv. Dar am făcut-o, chiar dacă a fost puțin neobișnuit - și mi-a plăcut asta.
+ Află mai multe
Motocicletele ocupă și o mare parte din timpul tău liber. Este palpitant pentru tine să te joci cu motociclete vechi?
Cu siguranță. Îmi place să restaurez motociclete, să le demontez și să le reconstruiesc sub forma a ceva diferit - chiar și modelele BMW vechi. Acest lucru nu este foarte popular aici, pentru că majoritatea oamenilor cred că motocicletele vechi trebuie să rămână în starea lor originală, dar eu mi-am reconstruit și modificat BMW-urile vechi. Singura pe care am restaurat-o la starea originală a fost Honda CB 500, o motocicletă iconică din tinerețea mea. Am și un BMW 51/3 din 1954 pe care l-am convertit. A fost inspirația pentru conceptul Lo Rider. Să găsești o motocicletă, să o reproiectezi și chiar să o reinterpretezi - așa cum fac customizatorii -  este un lucru atât de minunat. Sunt chiar pasionat de asta. Și chiar și BMW-ul meu vechi de 58 de ani, pe care îl folosesc zilnic, a fost dintotdeauna fiabil.
+ Află mai multe

Deci ce ai în garaj în acest moment?

Acum sunt 16 motociclete în garajul meu. Inclusiv câteva clasice restaurate. Poate cineva să aibă vreodată prea multe motociclete? Am un HP2, un R 51/3, un R 24, un R 100 GS modelul Paris-Dakar, mai multe Ducati, un Matchless vechi și un Enfield din perioada petrecută în India, care a fost transformat în scrambler. Am și o Vespa din '61, care arată foarte bine și este complet originală. Am chiar și un Gas Gas pe care obișnuiam să fac trial. Plus un CB 650, un CB 550 și o Honda Dominator.

+ Află mai multe
Cunoștințele tale în inginerie te-au ajutat în cariera de design?
Obișnuiam să meșteresc și să fac modificări la motocicleta mea când eram mic. Nu îmi permiteam să merg la un atelier. A fost cea mai bună cale de a învăța totul. Întotdeauna mi-a plăcut să mă joc cu motocicletele și lucrul acesta mi-a ajutat, în mod sigur. Acum pot discuta cu ingineri și ei conștientizează că îi înțeleg și îi respect. În acest mod putem lua decizii informate împreună. Motocicletele sunt foarte complexe. Aproape toate componentele lor tehnice sunt vizibile în exterior. Așa că trebuie să înțelegem și să proiectăm produsul și din punct de vedere tehnologic.
+ Află mai multe
Trebuie să înțelegem și să proiectăm produsul și din punct de vedere tehnologic.

Interviu cu Edgar Heinrich, designer coordonator la BMW Motorrad

Care sunt cele mai mari provocări pentru brand în viitor?
Există multe modele de motociclete acum, un semn clar al timpurilor. Dar, la nivel global, trebuie să te distingi de mulțime. Avem nevoie de motociclete puternice și evocatoare, care funcționează perfect și oferă întotdeauna acel ceva în plus.
Alte provocări palpitante includ noile standarde de reglementare și cererea pentru soluții mobile mai prietenoase cu mediul. Vehiculele pe două roți pot juca un rol important aici. La BMW Motorrad, vrem să ne jucăm rolul în oferirea de soluții inovatoare.
Edgar, îți mulțumim pentru interviu.
+ Află mai multe
Mai multe povești care te-ar putea interesa.
Motociclete potrivite.