În stil vintage pe Fuji Speedway.

Stilul anilor șaptezeci revine pe pista de curse.

R nineT Racer readuce la viață vremurile timpurii ale motocicletelor superbike. BMW R 90 S și performanțele sale spectaculoase în Daytona și Isle of Man din 1976 sunt de neuitat. Atunci când ne amintim de scena curselor din anii șaptezeci, ne gândim imediat la Japonia, unde a fost inventată motocicleta modernă și unde în prezent se desfășoară o impresionantă revigorare.  

Aerul care alunecă peste Fuji Speedway este rece și clar. Cel mai mare munte al Japoniei, omologul autostrăzii de la poalele sale, tronează impresionant la distanță. Vulcanul sacru al națiunii este înconjurat de nori și trebuie să ai răbdare pentru a-i surprinde vârful acoperit de zăpadă. Cu mult timp în urmă, aici motociclistul japonez Hideo Kanaya a concurat în primul său campionat mondial de motociclism și a terminat pe un surprinzător loc trei în Grand Prix din Japonia. În această dimineață, cu aproape 42 de ani mai târziu, acțiunea pe pista de curse Fuji Speedway revine încet la viață.  

+ Află mai multe

O simbioză de distracție, viteză și stil.

Pilotul amator de curse Joy Lewis își coboară R nineT Racerul din dubiță. Noul model din familia R nineT reprezintă o revenire inconfundabilă la motocicletele sport timpurii ale anilor șaptezeci. „Acel deceniu a fost incredibil de important în istoria motocicletelor de curse. A stabilit scena pentru tot ceea ce înseamnă cursele astăzi”, spune Joy, admirându-și racerul. Mai multe autobuze mici parchează în stânga și în dreapta dubiței. Daisuke Mukasa și ceilalți membri ai Curry Speed Club atașează numerele de cursă pe motocicletele lor vintage.

Apoi, se îmbracă în costume din piele uzate, care par a fi dintr-o epocă anterioară generației lor. „Costumele cosplay sunt tipic japoneze - o combinație între costum și joacă”, spune Tadashi Kono, jurnalist pe motociclism și expert consacrat pe scena motociclismului japonez. „Stilul este important. Oamenii care participă la curse vintage poartă, de obicei, haine retro”. După această scurtă pauză, Tadashi se grăbește să le comunice lui Daisuke Mukasa și Shiro Nakajima câteva informații finale despre rută. Acțiunea urmează să înceapă. Curse vintage pe Fuji Speedway.  

+ Află mai multe

Vrei o mașină de curse? Construiește-o singur.

Tadashi Kono (dr.) și Daisuke Mukasa (st.) la sesiunea de informare a motocicliștilor.

Vrei o mașină de curse? Construiește-o singur.

Atmosfera pe circuit este definită de același tip de spirit al amatorilor care a predominat în anii șaptezeci, în care puteai număra motocicliștii companiilor pe o singură mână, iar motocicliștii privați erau de obicei în topul campionatelor mondiale. Succesul lor a fost strâns legat de talent. Deseori, un participant slab cotat câștiga din senin. Sponsorii nu făceau coadă la ușă. În cel mai bun caz, un distribuitor local de motociclete dona un costum din piele sau o cască nouă.  

+ Află mai multe

Într-o cursă vintage „faci totul pe cont propriu”.

Însă motocicliștii nici nu aveau nevoie de mai mult. Asta pentru că participarea la curse era accesibilă financiar. Un salariu normal era suficient pentru a cumpăra cele mai importante piese și a transforma o motocicletă de stoc folosită într-o mașină de curse: trebuia doar schimbat reglajul aprinderii și modificate evacuările și carburatorul pentru a îndeplini specificațiile pentru curse. Apărătorile, oglinda și alte piese inutile erau îndepărtate. Șaua dublă era înlocuită cu una pentru o singură persoană, ghidonul de touring era schimbat cu ghidon de tip stub. Erau montate anvelope cu striații fine, rezultatul final fiind o motocicletă de curse. Asta se întâmpla cu mult înaintea cauciucurilor de curse, a suspensiei electronice sau a comenzilor electrice.  

+ Află mai multe
Tokyo este suprasaturat cu cele mai recente tehnologii, care sunt depășite de la o zi la alta. Este imposibil să rămâi la zi și de aceea această contra-mișcare se dezvoltă. Avem nevoie de tot mai multe lucruri analogice în viața noastră.

Tadashi Kono, jurnalist de motociclism

Inspirație din Țara Soarelui Răsare.

Inspirație din Țara Soarelui Răsare.

Eroii tineri își pilotau motocicletele minimaliste pe piste de curse naturale, traversând căi ferate, poduri, coline abrupte, caldarâmuri și dale de beton. În funcție de teren, de obicei purtau căști deschise vechi, deoarece căștile închise erau atât de grele încât vederea devenea nefocalizată după multe sărituri peste bolovanii caldarâmurilor. Totul era împins la limită; evacuările și scărițele era uzate de la mersul înclinat. Mulțimile de spectatori stăteau la marginea pistei de curse, captivate de spectacolul pe două roți. Motocicletele fuseseră înlocuite de mașini ca mijloc de transport în anii șaizeci, dar acum experimentau o revenire genială ca vehicule sportive.  

+ Află mai multe
Motocicletele anilor șaptezeci sunt fascinante. Nu sunt prea rapide, nu sunt prea vechi și nici prea noi. Motocicliștii au control asupra vitezei și se pot bucura de ele.

Shiro Nakajima, 46Works

Progrese uimitoare cu BMW R 90 S.

Inspirație pentru R nineT Racer: Helmut Dähne cu al său R 90 S.

Progrese uimitoare cu BMW R 90 S.

Între timp, BMW a dezvoltat o motocicletă sport puternică și a introdus modelul R 90 S în 1973. A fost o senzație. Și un concurent veritabil pentru competitorii asiatici: 67 cai putere, 898 cc, carburator Dell’Orto de 38 mm, carenaj de bord și un finisaj estetic argintiu-fumuriu. R 90 S a fost una dintre motocicletele de pe pista de curse în perioada în care s-a ținut primul campionat de superbike în SUA în 1976. „Motocicletele japoneze aveau mult mai multă putere și toată lumea a crezut că Kawasaki va câștiga”, spune Tadashi.  

+ Află mai multe

Bucurie pe pistă: pe R nineT Racer de-a lungul Fuji Speedway.

În schimb, Steve McLaughlin a câștigat pentru BMW pe R 90 S, chiar la începutul seriei Daytona și Reg Pridmore a adus acasă titlul primului campion de superbike SUA la finalul sezonului. „Motoarele motocicletelor japoneze erau mult prea grele pentru șasiul lor. Producătorii au vrut și mai multă putere. Dar nu a funcționat. Motocicletele au fost foarte dificil de manevrat. Prin contrast, BMW a găsit echilibrul perfect între putere, manevrabilitate și fiabilitate și de aceea au câștigat”, își amintește Tadashi. În același an, Hans-Otto Butenuth și Helmut Dähne au înregistrat cei mai rapizi timpi în cadrul Production TT din Isle of Man, iar R 90 S a devenit o legendă.  

+ Află mai multe

În cursă pentru distracție.

Motocicletele iconice ale anilor șaptezeci se bucură de renaștere la nivel mondial. În special în Japonia, unde cursele vintage trec printr-o revigorare masivă. „Cursele vintage sunt foarte populare aici. Există atât de mulți piloți tineri, care atrag și mai mult public tânăr. Pentru ei, motocicletele vechi sunt ceva foarte nou și proaspăt”, spune Daisuke Mukasa, al cărui atelier custom din Tokyo este dedicat în întregime motocicletelor clasice. Tadashi crede că popularitatea curselor vintage se datorează și faptului că reprezintă o evadare din tehnologia modernă. „Tokyo este suprasaturat cu cele mai recente tehnologii, care sunt depășite de la o zi la alta. Este imposibil să rămâi la zi și de aceea această contra-mișcare se dezvoltă. Acum o sută de ani, fiecare persoană din Japonia știa ce înseamnă ceremonia ceaiului sau cum să lege un kimono. Eu nu știu cum să fac niciunul dintre lucrurile astea, și asta este trist. Avem nevoie de tot mai multe lucruri analogice în viața noastră”.

Bine-cunoscutul customizator Shiro Nakajima de la 46Works, care a creat una dintre cele mai de succes construcții custom R nineT în cadrul proiectului R9T Japonia, este un iubitor declarat de motociclete vintage și este implicat de ani în scena curselor vintage din Japonia. „În general, îmi folosesc R 90/6 pentru traseele zilnice. Îl am de peste 20 de ani și aproape că sunt prea atașat de el. R 75/5 îl folosesc pentru curse vintage”. Soarele dispare în spatele Muntelui Fuji seara devreme și învăluie muntele și pista de curse într-o lumină roșiatică moale. Atmosfera pe Fuji Speedway este magică, în timp ce piloții își fac ultimele ture în jurul circuitului. Nu sunt preocupați de timpi sau de competitori. Se concentrează pe un singur aspect: spiritul cursei.  

+ Află mai multe

Grafică de Conrad Leach