Rock 'n' roll în Animal Boat.

Daisuke Mukasa și lumea sa vintage în Tokyo-ul modern.

Atelierul custom Animal Boat este paradisul entuziaștilor vintage. Aici, customizatorul japonez Daisuke Mukasa salvează motociclete clasice de la extincție - și le aduce înapoi pe pista de curse, împreună cu membrii Curry Speed Club.  

Nu are nicio idee câți metri pătrați are atelierul. „Noi măsurăm în tatami, nu în metri pătrați”, spune Daisuke Mukasa. Tatami sunt covorașe din paie de orez, care sunt produse în dimensiune standard și servesc drept unitate pentru suprafață în Japonia. Această insulă de comori denumită Animal Boat are, probabil, undeva la 50 de tatami, aproape 90 de metri pătrați. Este localizată pe o stradă aglomerată din districtul Ōta, în sudul Tokyo-ului. Destul de retrasă. Câteva motociclete vechi în stânga și în dreapta intrării sunt singurul indiciu despre lumea care așteaptă să fie descoperită în spatele ușii simple din lemn și sticlă: o combinație între un muzeu și un magazin de vechituri. În acest spațiu restrâns, customizatorul adună motociclete și piese, multe dintre ele mai vechi decât cei 46 de ani ai lui.

Există un spațiu îngust între tejghea și bancurile de lucru pe care Daisuke își practică arta. Majoritatea motocicletelor se află în spatele atelierului, aproximativ 50 la număr. Sunt aliniate înghesuit, unele fiind puse deasupra altora, rândul superior fiind susținut de o bară din oțel. Sistemele de evacuare și panourile de caroserie atârnă din tavan, rezervoare îndoite, ceasuri analogice și chitare ornând pereții. Asemeni unor exponate într-o expoziție de artă retro-chic. Un contrabas este sprijinit într-un colț, rânduri de costume din piele și căști sunt înșirate pe perete în spatele tejghelei, alături de casete de prezentare pentru mașini de jucărie în cutiile lor originale. După ce privitorul copleșit se obișnuiește cu haosul, ordinea începe să transpară: totul își are locul său în acest atelier mic. „Aici, în Tokyo, suntem forțați să menținem lucrurile compacte și bine organizate”, spune Daisuke. Asta pentru că spațiul este rar și scump în acest mega-oraș.  

+ Află mai multe
Animal Boat este Arca lui Noe pentru mulți motocicliști. Și, asemeni lui Noa care a salvat animalele, eu salvez motociclete clasice.

Daisuke Mukasa, customizator și pilot de curse vintage

Arca lui Noe pentru motocicliști.

Animal Boat este un refugiu. Pentru Daisuke însuși, pentru clienți, dar, mai presus de toate, pentru motocicletele învechite care nu își mai pot găsi locul în Japonia tehnologizată. „În principiu, aceasta este o arcă a lui Noe pentru motociclete”. Daisuke vorbește încet. Ca și cum povestea sa ar fi un cristal delicat. Natura sa precaută contrastează cu aspectul dur: cioc, haine negre, șapcă și tatuaje. Poartă un lănțișor cu un craniu mic și două oase încrucișate, pentru noroc pe pista de curse. „Când am deschis atelierul nu aveam bani pentru motociclete noi scumpe. Așa că le-am cumpărat pe cele vechi, le-am restaurat și customizat. Aveam senzația că salvez motociclete”. Daisuke a deschis atelierul în 1995, după ce a lucrat ca mecanic într-un atelier de motociclete din Tokyo. „Am început să merg pe motocicletă la 19 ani; aveam o Honda CB 400. Motocicletele mi-au schimbat viața total; mi-au răsturnat lumea”.  

+ Află mai multe

O slujbă normală și versatilă.

Daisuke deschide atelierul la ora 11. Clienții săi sunt pasionați de motociclete vintage și se bazează pe expertiza sa în customizări și restaurări. „Aspectul plăcut al customizărilor este că fiecare client vine la mine cu idei diferite. Unii pun accent pe viteză, alții au un anumit aspect în minte. Încerc întotdeauna să le depășesc puțin așteptările”. A face întotdeauna puțin mai mult decât este necesar este motto-ul care reflectă atitudinea japonezului, care acordă o mare importantă lucrului realizat excelent. Customizatori nu fac excepție de la această regulă, ba dimpotrivă. Pentru a reuși pe scena custom japoneză, trebuie să te depășești pe tine însuți și, mai presus de toate, să muncești din greu. „Închid la 9 seara și apoi lucrez la motociclete până la miezul nopții. Uneori se face atât de târziu încât trebuie să dorm aici. Am un pat în spate”. Daisuke arată înspre o ușă ascunsă în colțul din spate. „Mă simt ca acasă aici”.  

+ Află mai multe

Paradigma unui stil de viață confortabil.

Ora de închidere: Daisuke se întâlnește cu prietenii.

Paradigma unui stil de viață confortabil.

Pentru că nu are timp să se urce pe motor în timpul zilei, Daisuke se întâlnește uneori cu prietenii pentru plimbări târzii de seară. „Avem străzile doar pentru noi pe timp de noapte. Îmi place să traversez Gate Bridge spre Yokohama sau să trec prin tuneluri”. Mulți motocicliști se întâlnesc pe timp de noapte în tunelurile din Tokyo. Ei trăiesc senzația de libertate pură, traversându-le înconjurați de luminile slabe și sunetul motoarelor. De aici își ia Daisuke energia pentru a doua zi și pentru provocările care îl așteaptă în atelier.  

+ Află mai multe

Cu mare atenție pentru detalii: R nineT Racer.

„Nu numai noi, customizatorii, avem așteptări mari de la noi înșine. Clienții se așteaptă și ei la o lucrare perfectă. Atenția acordată detaliilor este probabil tipic japoneză; este impregnată în mintea noastră”. Dar, pentru Daisuke, detaliile nu sunt singurele care fac o motocicletă perfectă. Mai presus de toate, întreaga motocicletă trebuie să aibă o imagine bine echilibrată. „Este vorba despre echilibru și armonie. Piesele individuale trebuie să fie bune, dar vreau ca totul să se potrivească și să dea senzația de cursivitate”.  

+ Află mai multe

Curse vintage cu aromă de curry.

Trecere în revistă înainte de cursă: băieții lui Daisuke din Curry Speed Club.

Curse vintage cu aromă de curry.

Degetele sale alunecă peste suprafața fină a motocicletei sale de curse. A reconstruit complet șasiul în stilul anilor șaizeci și a făcut upgrade-ul motorului Honda de 60 cc în trei trepte și patru timpi, care acum are șapte cai putere. De la ghidon, șa, sistemul de scărițe, până la levierele pentru frână și ambreiaj - aproape că nu există ceva de pe motocicletă care să nu fie făcut de mâna lui. Dar a folosit și câteva piese originale pentru curse Honda RSC. Motocicleta este perfect construită pentru cursele pe care le organizează și în care concurează: B.O.B.L. - Battle of BottomLink.  

+ Află mai multe

Daisuke consideră că prieteniile sunt întărite de competiția de pe pista de curse.

De patru ori pe an, entuziaștii vintage din întreaga Japonie se întâlnesc pe circuite de curse izolate, pentru a-și alinia motocicletele de școală veche îmbunătățite. Motocicliștii concurează în echipe. Astfel, Daisuke și prietenii săi au inițiat Curry Speed Club. „De fiecare dată când ne întâlneam, cineva obișnuia să aducă curry pentru ceilalți”, spune Daisuke, râzând. „Îmi place să particip la curse alături de prieteni. Respectul nostru reciproc este un lucru pozitiv pe pistă. De asemenea, puțină rivalitate poate fi bună pentru prietenie”.  

+ Află mai multe
Poate că interesul meu pentru acea epocă este justificat de faptul că nu am trăit-o. Când merg pe o motocicletă vintage, trecutul prinde viață și devin o parte din el.

Daisuke Mukasa

Rock 'n' Roll pe pista de curse.

Cursele vintage sunt un trend în Japonia. Motocicletele vintage au făcut cursele din nou accesibile financiar, în special pentru cei tineri. De aceea majoritatea motocicliștilor de pe pista B.O.B.L. au între 20 și 40 de ani, iar femeile iau și ele parte la acțiune. Cursele se desfășoară întreaga zi; Curry Speed Club concurează împotriva unor echipe cum ar fi Cool Beans sau a băieților din Drive Thru. Aerul se umple cu fumul motocicletelor, care se amestecă cu ceața atât de comună în regiunile muntoase ale Japoniei. Motocicliștii își împing motocicletele la limită și mai departe, scărițele zgâriind asfaltul în huruitul motoarelor. „Îmi place să mă cufund în acea epocă. Exista ceva jucăuș legat de viteză pe atunci, puteai să te bucuri de ea. Îmi place și stilul, care este atât de important pentru mine”, spune Daisuke.

El este imaginea stilului vintage până la ultimul detaliu. Motocicletele, uneltele, îmbrăcămintea, muzica rock 'n' roll. „Cânt la chitară și fac multă muzică împreună cu prietenii mei. Uneori îmi vine un cântec în minte în timpul unei curse și mă simt complet în elementul meu”. Chiar și aici, la marginea pistei, Daisuke rareori își ridică vocea mai sus de volumul său obișnuit. Poate este o trăsătură tipic japoneză, dar abia își trădează emoțiile profunde atunci când spune tăcut, dar cu încredere: „Această tehnologie clasică nu va muri. Pocnetul și pârâitul motoarelor rămâne fidel intuiției noastre. Ne oferă o senzație plăcută”.  

+ Află mai multe
spinner