Inginerie ecologică.

O viață întreagă dedicată electromobilității.

E de la electric. E de la efort ingineresc. E de la Eva. Când vine vorba despre e-mobilitate, ingineria nu poate fi evitată - și nici Eva Håkansson. Absolventa de inginerie mecanică își investește întregul talent în progresul electromobilității. Pentru sustenabilitate.

Nu a existat niciun moment de revelație. Sustenabilitatea a fost o preocupare pentru mine încă de când m-am născut. Conștiința acestei necesități a fost întotdeauna acolo. Pur și simplu, a fost întotdeauna prezentă.

Eva Håkansson

Aceasta este prima ei vizită în Berlin. Are cinci ore la dispoziție pentru a se bucura de priveliștile de sub cerul albastru al capitalei. Dar Eva Håkansson pur și simplu trece pe lângă Poarta Brandenburg și Coloana Victoriei, îndreptându-se spre Spandau. Suedeza a ales, în schimb, să viziteze sediul BMW Motorrad și, în special, linia de asamblare a maxi-scuterului electric BMW C evolution. Nu este o priveliște pe care o poți vedea în fiecare zi. Dar Eva Håkansson nu a încercat niciodată să se încadreze în mainstream. Tendința ei a fost întotdeauna să înoate împotriva curentului.

La 27 de ani și-a prezentat e-motocicleta artizanală în parlamentul suedez. Mai târziu, a stabilit recordul ca cea mai rapidă femeie motociclist din lume cu streamlinerul ei electric, care încă nu a fost depășit până în ziua de astăzi. Curând după aceea, absolventa de inginerie își obține permisul de pilot de aeronave. Motivația ei nu a fost atât zborul, cât posibilitatea de a dezvolta în continuarea electromobilitatea în transportul aerian. Astfel încât, în Berlin face ceea ce știe să facă mai bine: continuă să își extindă cunoștințele în electromobilitate; și să își desfășoare activitatea educațională în discuții oficiale privind mobilitatea viitorului.

+ Află mai multe

Mobilitatea trecutului

„Turism” în sediul BMW Motorrad din Berlin.

Nu, vehiculele electrice nu sunt un lucru chiar nou. Au fost în preajmă înainte ca primul motor cu combustie să se zdruncine pe drumurile cu pietriș. Trouvé a prezentat primul vehicul electric recunoscut oficial în 1881, la Exposition d'Électricité din Paris. Acesta se deplasa cu 12 kilometri pe oră și avea o autonomie între 14 și 26 kilometri. În timp ce în SUA în jurul anului 1900 majoritatea mijloacelor de transport erau electrice, invenția electromotorului și creșterea producției globale de petrol au adus în curând motorul cu combustie la suprafață. Zece ani mai târziu, vehiculul electric a dispărut în mare parte din trafic - și nu a revenit în atenția oamenilor decât în asociere cu poluarea atmosferei, sustenabilitate și schimbările climatice.

+ Află mai multe

Test pe șa cu BMW C evolution.

Totuși, Eva Håkansson a fost implicată în această discuție cu mult mai devreme decât majoritatea. Pentru a fi preciși, încă de la naștere, din 1981. Tatăl ei producea scutere electrice în anii șaptezeci, care au fost urmate mai târziu de motociclete electrice pentru curse, eficiente energetic, și de prima motocicletă trial electrică din lume. Eva a crescut înconjurată de vehicule electrice. Atunci când fratele ei mai mare a câștigat un premiu pentru tinere talente la vârsta de 16 ani pe un vehicul hibrid artizanal, ambiția Evei s-a trezit. Și-a investit timpul în proiecte științifice și a câștigat câteva premii. La 19 ani, a reprezentat Suedia la evenimentul Science and Engineering Fair din Detroit, iar mai târziu a câștigat premiul Science Symposium din Londra. Au urmat nenumărate premii, cel mai recent fiind Signs Award, oferit Evei de Prințul Leopold al Bavariei în categoria „Passion for communication” (Pasiune pentru comunicare).

+ Află mai multe

Accelerație și adrenalină

Nu poți niciodată să știi suficient: Eva este o inspirație pentru BMW C evolution pe linia de producție.    


Fostul pilot de curse a fost uimit de dedicația plină de pasiune a Evei, dar, mai presus de toate, de viteza pe care a reușit să o obțină cu un vehicul electric. Bonneville Salt Flats, Utah. Pe streamlinerul ei electric artizanal, Eva Håkansson a concurat cu alți pasionați de viteză pe lacul sărat și a setat recordul în 2014. De atunci este considerată cea mai rapidă femeie motociclist din lume. Nu este vorba doar despre fuga după adrenalina pe care o oferă viteza, ci mult mai mult despre adrenalina pe care o obține din performanța inginerească. Eva și-a construit vehiculul singură, investind nenumărate ore, litri de sânge, transpirație și lacrimi. L-a dezvoltat și l-a proiectat folosindu-se de întregul ei bagaj de cunoștințe. „Simt nevoia de a încerca lucruri pe care nu le-a mai făcut nimeni înainte. Este incredibil de satisfăcător să provoci limitele tehnologiei și propriile abilități”.

+ Află mai multe

„Cei cărora le place să accelereze vor iubi vehiculele electrice”, spune Eva Håkansson.

Când Eva atinge limitele tehnologiei și stabilește recorduri, efortul ei este observat - și despre asta este vorba pentru ea. Planul este de a folosi atenția pentru a lupta - și este, într-adevăr, o luptă - pentru munca ei de o viață. „Vreau să demonstrez că vehiculele electrice pot fi rapide și sexy. Decizia de a cumpăra este motivată de emoții. Prin urmare, alegerea electricului trebuie să devină un simbol al statutului și, în același timp, să fie una inteligentă - după aceea, oamenii vor cumpăra vehiculele electrice. Dacă vrem să continuăm să trăim pe această planetă, trebuie să luăm măsuri. Tendința pentru mine este clar înspre condusul autonom. Și nimic nu funcționează mai bine decât vehiculele electrice, pentru că sunt atât de ușor de controlat”.

+ Află mai multe
Am lucra încontinuu și mi-am urmărit ideea dezvoltându-se. Se formează în mintea mea și o fac să devină reală folosindu-mi mâinile, urmărind cum prinde formă.

Eva Håkansson

C Evolution

Urban Mobility

Află mai multe

Aici pentru a rămâne

Eva este cunoscută pentru discursurile ei pasionate pe subiectul e-mobilității.

După urcușurile și coborâșurile prin care a trecut vehiculul electric în ultimul deceniu, dezvoltarea bateriei cu litiu pentru telefonul mobil a oferit impulsul decisiv pentru punctul critic de progres al e-mobilității. Discuția în jurul întrebărilor complet noi legate de mediu a devenit simplă; este vorba despre casarea bateriilor sau despre sursa de alimentare a vehiculelor. Cu toate acestea, Eva este sigură: „Electromobilitatea este aici pentru a rămâne”. Deja a ajuns la această concluzie încă din 2005, în timp ce își scria teza de licență pe știința mediului, urmată de o teză de disertație și un doctorat în inginerie mecanică.

+ Află mai multe

„E-mobilitatea nu este viitorul, ci prezentul și este aici pentru a rămâne”, spune Eva Håkansson.

„Vehiculele electrice sunt fără egal în termeni de tehnologie: sunt fenomenal de eficiente, silențioase, fără emisii și nu sunt dependente de o singură sursă de energie. Nu este relevant pentru vehicul și, prin urmare, nici pentru client, dacă energia electrică este generată de energia solară sau de energia hidroelectrică. Așadar, nu sunt afectate de schimbare”. De aceea Eva face prezentări în discuții oficiale, în fața publicului expert sau non-expert. Tehnologia se dezvoltă mai departe la viteză maximă, iar Eva este chiar în mijlocul acțiunii. Eva crede că momentul cel mai important din evoluția electromobilității este iminent - și dorește să contribuie în realizarea lui. „Nu avem decât această planetă. Este convingerea mea morală profundă că facem ceea ce este corect aici”.

+ Află mai multe
Mai multe povești care te-ar putea interesa.