motor cu doi cilindri opuși orizontali de 1200 cmc (răcit cu aer/apă) la modelul R 1200 GS de la BMW.

Capacitatea cilindrică anterioară a motorului de 1.170 cm3 a fost reținută, la fel ca raportul dintre orificiul alezat și cursa de 101 la 73 de milimetri. La fel ca în cazul modelului precedent, arborii cu came sunt dispuși orizontal. În timp ce în trecut era nevoie de arbori cu came de admisie/evacuare combinați, schimbarea de direcție a fluxului de la orizontal la vertical a impus arbori cu came de admisie și de evacuare dedicați.

Ambii arbori cu came sunt acționați, la fel ca înainte, prin intermediul unui lanț care rulează în arborele din spatele cilindrilor (pe partea dreaptă a motorului, prin intermediul arborelui de echilibrare și pe partea stângă, prin intermediul arborelui cotit). Lanțul de distribuție acționează un arbore intermediar aflat între arborele cu came de admisie și de evacuare, de la care puterea este transmisă către arborii cu came, prin intermediul perechilor de roți dințate cilindrice. În dreptul fiecărui arbore cu came de evacuare se află un dispozitiv de decompresie comandat de o forță centrifugă. Acest lucru facilitează pornirea. Drept rezultat, influența demarorului și a bateriei ar putea fi redusă.

+ Află mai multe

Designul extrem de eficient în general al grupului motopropulsor a făcut ca dispunerea supapei radiale utilizată anterior să fie inutilă. Cele patru supape sunt dispuse în unghiuri ascuțite unele față de celelalte, la opt grade pe partea de admisie, opt și 10 grade pe partea de evacuare, permițând o formă compactă a camerei de combustie, care este un factor cheie în procesele de combustie optimă. Camera de combustie reconsiderată și orientarea și designul perfecționat au permis creșterea raportului de compresie de la 12:1 la 12,5:1, spre deosebire de modelul precedent. Optimizarea proceselor de combustie și a poziției de contact presupune faptul că nu mai este nevoie ca detonația să fie controlată, păstrând în același timp designul cu combustibil de calitate de 95 RON și utilizând oricum potențialul cuplului la capacitate maximă.

Utilizarea unui sistem de turbionare (avansul transversal al aerului prin intermediul unei ramificații) asigură combustia optimă, făcând inutil contactul complex cu scântei duble. Designul arborelui cotit a fost, de asemenea, revizuit complet. Pentru a reduce efectul de atracție, diametrul lagărului principal a fost redus de la 60 mm, cum era înainte, la 55 de milimetri. Mai mult, arborele cotit are fusuri de bielă mai subțiri, deși diametrul acestora a crescut de la 48 la 50 de milimetri și lagărele principale și cele de ghidare sunt mai subțiri. Acest lucru îl face să fie mai ușor și mai compact, per ansamblu, deși mult mai rigid.

+ Află mai multe
La fel ca în cazul motorului precedent cu cilindri opuși orizontali, un arbore de echilibrare care rulează la viteza arborelui cotit cu mase de dezechilibrare redefinite a permis eliminarea vibrațiilor nedorite din noul grup motopropulsor. Arborele de echilibrare este proiectat ca un arbore intermediar tubular, unde arborele cu cuplaj se deplasează simultan la interior. Drept rezultat, noua transmisie, care are un nivel semnificativ mai sporit al vitezei în întreaga etajare a turațiilor motorului, rulează considerabil cu mai puține vibrații, asigurând un confort mai sporit, mai ales la turații mai mari. Un caracter de bază robust care este tipic pentru un motor cu cilindri opuși orizontali a fost reținut oricum.
Și diametrele discului de supapă au fost redefinite pentru a permite un nivel de putere și un moment de răsucire mai sporit la limita de curgere. Fiecare este acum cu 1 milimetru mai larg și măsoară 40 de mm pe partea de admisie și 34 de milimetri pe partea de evacuare. La 5,5 milimetri, diametrul tijei supapei rămâne neschimbat. Nivelul sporit de viteză cu efectul de atracție definit în mod optim presupune și nevoia de arcuri de supapă semnificativ mai scurte.
+ Află mai multe

Și mai multă tehnologie în detaliu