Asistent de comutare automat (ASA)
Noul asistent de comutare automat - pe scurt ASA - de la BMW Motorrad este o soluție tehnică inovatoare care face ca mersul pe motocicletă să fie mai ușor și mai confortabil. Prin automatizarea acționării ambreiajului și a schimbării vitezelor, experiența de condus este accentuată și mai mult, fără a fi nevoie să sacrifici dinamica importantă din punct de vedere emoțional a procesului de comutare a vitezelor. Asistentul de comutare automat este dezvoltarea logică și tehnică ulterioară a asistentului de comutare Pro de la BMW Motorrad.
Automatizarea acționării ambreiajului și a schimbătorului de viteze oferă o experiență de conducere complet nouă.
Mai multă plăcere prin simplificare
Asistentul de comutare automat impresionează prin designul său funcțional inteligent, în care două actuatoare electromecanice automatizează ambreiajul și schimbarea treptei de viteză a cutiei de viteze convenționale cu șase trepte. Nu mai este nevoie de manetă pentru acționarea manuală a ambreiajului, ceea ce face ca pornirea, oprirea și manevrarea să devină o simplă joacă de copii. În plus, condusul efectiv cu ASA capătă o importanță sporită datorită proceselor rapide de schimbare a treptelor de viteză, adecvate turației și sarcinii și a schimbării precise a treptelor de viteză astfel rezultată. ASA creează, de asemenea, o legătură și mai directă cu puternicul motor boxer, deoarece acționarea precisă a ambreiajului facilitează și mai mult controlul plăcerii de a conduce prin intermediul manetei de accelerație și a pedalei schimbătorului de viteze
Modul de schimbare a treptelor de viteză „M“
În modul de schimbare a treptelor de viteză "M", vitezele pot fi schimbate cu ajutorul pedalei schimbătorului de viteze, ca și până acum. Astfel, pilotul poate decide când dorește să schimbe viteza. Dacă turația în treapta de viteză dorită se încadrează în domeniul cuprins între turația maximă și cea minimă, procesul de comutare este executat direct. Dacă turația scade sub o turație minimă dependentă de treapta de viteză, trecerea în treapta inferioară de viteză se efectuează automat și în modul manual. Acest lucru previne oprirea motorului.
Modul de schimbare a treptelor de viteză „D“
În modul de schimbare a treptelor de viteză "D", asistentul de comutare automat își etalează toate capacitățile. Schimbarea automată a treptelor de vitează perfect executată, cu o ușoară întrerupere a forței de tracțiune, generează o accelerare eficientă a motocicletei și contribuie la creșterea stabilității în deplasare. La cuplarea treptei superioare, de exemplu, este eliminată în mare măsură smucitura de schimbare care apare la cutia de viteze clasică și, prin urmare, riscul de contact cu casca între pilot și pasager. În off-road și pe pante, motorul boxer puternic permite o demarare foarte ușoară, cu un control mai bun al vehiculului. În modul de conducere dinamic, noțiunea de plăcere a condusului capătă o semnificație sporită.
Conducerea relaxată în condiții de control total
Schimbarea în treapta inferioară de viteză este realizată, per ansamblu, într-un mod extrem de armonios pentru a minimiza trepidațiile șasiului. Diferitele moduri de conducere asigură un comportament perfect la schimbarea treptelor de viteză și, în combinație cu reglarea automată adaptivă a vitezei sau cu avertizarea de coliziune frontală, fac posibilă experimentarea viitorului motociclismului. De asemenea, condusul cu ASA este mai relaxat și poate fi experimentat mai intens, deoarece este necesară o concentrare mai mică pentru a acționa maneta de ambreiaj și mânerul accelerației fără a pierde controlul asupra situației de rulare.
Actuatoare electromecanice pentru ambreiaj și schimbător de viteză în combinație cu un control electronic sofisticat.
”Transmission Control Unit
Transmission Control Unit
Două actuatoare electromecanice controlate electronic acționează ambreiajul și schimbătorul de viteze, permițând o pornire mai ușoară, precum și procese automate de comutare. Solicitarea de schimbare a vitezelor de către pilot este transmisă sistemului de comandă prin intermediul unui senzor al schimbătorului de viteze, care este acționat de pedala convențională a schimbătorului de viteze. Senzori suplimentari determină turația arborelui de intrare al transmisiei și poziția ambreiajului. Aceste valori sunt transmise unității de comandă TCU (Transmission Control Unit) conectată direct cu sistemul de comandă al motorului pentru modelarea și controlul ambreiajului, acționarea schimbătorului de viteze și controlul stării. Ambreiajul este acționat prin intermediul unui actuator electromecanic în combinație cu un sistem hidraulic cu o conexiune hidraulică directă între cilindrul principal de ambreiaj și cilindrul receptor. Actuatorul reglează patinarea necesară a ambreiajului, acționează ambreiajul în timpul proceselor de comutare și îl deschide la oprire.
Avantajele asistentului de comutare automat (ASA) dintr-o privire
- Eliminarea completă a acționării ambreiajului de către pilot
- Procese de comutare dinamice și confortabile pentru o experiență și mai deosebită pe motocicletă
- Posibilitatea de a alege între procesele de comutare automată și manuală a treptelor de viteză
- Adaptarea automată a comportamentului de schimbare a treptelor de viteză la preferințele dinamice ale motociclistului în modul automatizat D.
- Se previne o eventuală oprire a motorului din cauza proceselor de comutare nefavorabile.