Modelul F 800 R de la BMW cu motor cu două linii paralele de cilindri opuși de 800 cmc.

La motorul cu două linii paralele de cilindri opuși, fusul de bielă al arborelui cotit se deplasează la zero grade. Drept rezultat, motorul care este montat orizontal în direcția de transmisie, funcționează cu o secvență de aprindere uniformă, la fiecare rotație a arborelui cotit producându-se un ciclu de putere. Acest lucru rezultă într-un sunet care este similar în mod deliberat cu cel al motoarelor cu cilindri opuși orizontali, care funcționează, de asemenea, la o deviere a aprinderii de 360 de grade. Cu toate acestea, mai ales secvența de aprindere uniformă favorizează un schimb de gaze echilibrat cu un moment de răsucire ridicat la limita de curgere și caracteristici armonioase. Prin urmare, condițiile prealabile de bază pentru o transmisie dinamică au fost îndeplinite.

Forțele de masă inevitabile la motoarele cu doi cilindri de primul și al doilea ordin sunt neutralizate utilizând un mecanism de echilibrare unic mai vechi. Spre deosebire de convențional, prin intermediul arborilor de echilibrare sau al arborilor cu contragreutate, forțele de masă oscilante sunt compensate prin intermediul unui sistem comun ghidat central pe arborele cotit, cu o dispunere definită a maselor contragreutății: un arbore cu excentric dispus în partea opusă fusului de bielă de pe arborele cotit susține ceea ce poartă denumirea de bielă de echilibrare. Această bielă este îmbinată cu o basculă de echilibrare.

+ Află mai multe

Cinematica este proiectată astfel încât biela de echilibrare să se miște în sus și în jos, în direcția opusă celor două biele ale motorului. Datorită ghidajului prin intermediul basculei relativ lungi, capul tijei de piston se deplasează printr-o mișcare pivotantă practic dreaptă. Distribuția maselor de-a lungul capului tijei de piston și al basculei a fost aleasă astfel încât forțele de masă exercitate în timpul mișcării pivotante din fiecare poziție a pârghiei cotite să contracareze forțele de masă oscilante relevante ale transmisiei arborelui cotit (partea de piston și de bielă). Drept rezultat, forțele de masă de primul și al doilea ordin sunt eliminate practic complet, ceea ce face ca motorul să funcționeze cu un nivel redus de vibrații. Un alt avantaj major al acestui design elegant constă în nivelul scăzut de zgomot, întrucât roțile dințate sau lanțurile nu emit zgomote tipice transmisiei.

Circuitul uleiului amplifică, de asemenea, caracteristicile tehnice speciale, mergând dincolo de standardul convențional pentru clasa respectivă. Pentru a reduce la minim pierderile cauzate de aditivi, seria de motoare F 800 este prevăzută cu un sistem de ungere sub presiune cu carter semi-uscat. Uleiul emis de lagărul principal al transmisiei cu arbore cotit circulă în arborele secționat al mecanismului de echilibrare. Aici, o pompă de ulei aspiră lubrifiantul și îl distribuie în cutia de viteze prin intermediul jicloarelor de ulei. Uleiul care se scurge din cutia de viteze prin intermediul deschizăturilor din carter este colectat împreună cu uleiul scurs din chiulasă prin intermediul arborelui cu lanț, în spațiul liber rămas în carter din jurul arborelui cu bielă. Acest spațiu liber servește astfel ca un rezervor de ulei integrat. Toate pozițiile lagărului sunt asigurate din acest rezervor, prin intermediul unei pompe secundare.

+ Află mai multe
În cazul motorului cu două linii paralele de cilindri opuși din seria F de la BMW Motorrad, există doi arbori cu came în cap rotativi acționați cu ajutorul unui lanț fără zgomot. Acestea acționează patru supape per cilindru cu ajutorul tacheților. Întregul mecanism de supape este supus unui nivel de uzură extraordinar de scăzut în ciuda cursei cu deschidere largă, ceea ce face ca intervalele de întreținere să fie considerabil mai îndelungate.
Caracteristicile adiționale tipice BMW includ pregătirea amestecului, care este efectuată printr-o injecție cu combustibil în țeava de admisie cu limitatorul de turație BMS-KP și două clapete de accelerație de 46 de milimetri. La fel ca în cazul timpilor de injecție, cantitatea de injecție este definită de limitatorul de turație prin intermediul presiunii aplicate de pompa de combustibil electrică, conform cerinței de performanță. Sistemul de combustibil funcționează fără ca uleiul să fie recirculat și pompează numai cantitatea de care motorul are nevoie cu adevărat. Această reglare a vitezei de pompare economisește energia electrică și presiunea combustibilului poate fi modificată pe o suprafață extinsă, pentru o formare optimă a amestecului. Acest principiu este protejat prin brevet și, prin urmare, este unic. Pentru a măsura cantitatea de combustibil adăugată, precum și parametrii cunoscuți cum ar fi sarcina, turația și temperatura, se utilizează și conținutul de oxigen rezidual din gazele de eșapament. Informațiile relevante sunt furnizate de un senzor de detectare a oxigenului care se află în partea posterioară, în locul de îmbinare a colectoarelor. Acest lucru este esențial pentru o conversie eficientă a gazelor de eșapament în cadrul convertizoarelor catalitice standard cu trei căi.
În cazul motorului cu două linii paralele de cilindri opuși din seria F de la BMW Motorrad, există doi arbori cu came în cap rotativi acționați cu ajutorul unui lanț fără zgomot. Acestea acționează patru supape per cilindru cu ajutorul rolelor în contact cu un culbutor. Întregul mecanism de supape este supus unui nivel de uzură extraordinar de scăzut în ciuda cursei cu deschidere largă, ceea ce face ca intervalele de întreținere să fie considerabil mai îndelungate.
Caracteristicile adiționale tipice BMW includ pregătirea amestecului, care este efectuată printr-o injecție cu combustibil în țeava de admisie cu limitatorul de turație BMS-KP și două clapete de accelerație de 46 de milimetri. La fel ca în cazul timpilor de injecție, cantitatea de injecție este definită de limitatorul de turație prin intermediul presiunii aplicate de pompa de combustibil electrică, conform cerinței de performanță. Sistemul de combustibil funcționează fără ca uleiul să fie recirculat și pompează numai cantitatea de care motorul are nevoie cu adevărat. Această reglare a vitezei de pompare economisește energia electrică și presiunea combustibilului poate fi modificată pe o suprafață extinsă, pentru o formare optimă a amestecului. Acest principiu este protejat prin brevet și, prin urmare, este unic. Pentru a măsura cantitatea de combustibil adăugată, precum și parametrii cunoscuți cum ar fi sarcina, turația și temperatura, se utilizează și conținutul de oxigen rezidual din gazele de eșapament. Informațiile relevante sunt furnizate de un senzor de detectare a oxigenului care se află în partea posterioară, în locul de îmbinare a colectoarelor. Acest lucru este esențial pentru o conversie eficientă a gazelor de eșapament în cadrul convertizoarelor catalitice standard cu trei căi.
Cu motorul cu două linii paralele de cilindri opuși, inginerii din cadrul departamentului de dezvoltare al BMW s-au concentrat în mod deliberat mai mult pe funcționarea lină și eliberarea superioară de putere în etajarea medie a turațiilor decât pe performanțele de vârf. Accelerația grupului motopropulsor va da palpitații motocicliștilor sportivi, în timp ce motocicliștii de touring se vor bucura de schimbarea vitezelor fără efort datorită motorului cu cilindri opuși cu cuplu de torsiune ridicat.
+ Află mai multe

Și mai multă tehnologie în detaliu