Modelul S 1000 RR cu motor cu patru cilindri în linie de 1 000 cmc.

Cântărind numai 59,8 kg, acest motor este unul dintre cele mai ușoare modele cu patru cilindri de clasa 1000 de pe piață. La fel ca transmisia prezentă la toate motocicletele BMW, acest grup motopropulsor se bazează pe un design complet sofisticat și o dispunere compactă a tuturor ansamblurilor auxiliare, precum și pe o cutie de viteze în șase trepte integrată, acționată de un ambreiaj cu dinți.

Având în vedere misiunea de a crea o un sistem de transmisie super sport rafinat, inginerii noștri au creat un motor deosebit de compact, cu o concentrație de masă ideală în jurul centrului total de gravitate al motocicletei. În ciuda alezajului cilindrilor de 80 de mm, lățimea structurii conform înălțimii arborelui cotit este de doar 463 de mm. Și la 558 mm, structura acesteia are o înălțime foarte redusă.

+ Află mai multe
Axul vertical al cilindrului este înclinat spre înainte cu 32 de grade. Acest lucru rezultă într-un centru de gravitate optim și o distribuție a greutății bazată pe roata din față a vehiculului care este esențială pentru motocicletele super sport în ceea ce privește sentimentul de precizie la condus și cel mai înalt nivel posibil de autocontrol al secțiunii din față.
Arborele cotit din sistemul de transmisie S 1000 RR este fabricat dintr-o singură piesă de oțel călit și are un cot tradițional cu un unghi de 180 de grade pentru intervale de aprindere uniforme. Bielele de pe cuzineții flotanți sunt fabricate din oțel călit, pentru piesele forjate, deosebit de ușoare. Cu o lungime de 103 mm, acestea permit o înălțime scăzută a structurii compacte a grupului motopropulsor, ceea ce este în avantajul centrului de gravitate cu forțe laterale modeste exercitate asupra pistoanelor și, totuși, un motor care rulează silențios. Două alezaje lubrifiate care se află în ajutajul de intrare superior al bielei la un unghi de 45 de grade față de axul vertical al bielei asigură alimentarea rulmentului cu bolț de piston cu ulei. Bielele sunt divizate în mod orizontal utilizând tehnica de fisurare verificată și testată și, prin urmare, permit o fixare extrem de precisă pe ansamblu, fără a fi nevoie de o centrare adițională.
Pistoanele cu structură forjată și ușoară care au un diametru de 80 de mm și un ansamblu de pistoane foarte scurt operează în alezajele cilindrilor cu o acoperire de tip Nikasil. Acestea sunt prevăzute cu două segmente de piston înguste optimizate în ceea ce privește puterea de frecare și un segment raclor de ulei din trei piese.
Designul plat al camerei de combustie, al suportului de piston și al supapelor de golire susține un proces de combustie favorabil din punct de vedere termodinamic și permite o configurație a suportului de piston optimizată privind greutatea. Pistonul, cu tot cu bolți și șaibe cântărește doar 253 g. În ceea ce privește evacuarea căldurii, suporturile de pistoane cu sarcină termică ridicată sunt răcite la o anumită temperatură în carter prin intermediul jicloarelor de ulei. Acest lucru asigură o funcționare fiabilă chiar și în condiții extreme și le sporește durata de funcționare.
Carterul cu cilindru orizontal, care este divizat în două părți la nivelul central al carterului, este fabricat dintr-un aliaj de aluminiu de mare rezistență la tensiune. Secțiunea superioară compactă călită formează o legătură extrem de rigidă între cei patru cilindri și cuzinetul de lagăr superior din carter. Mai mult, jumătatea superioară a carcasei susține cutia de viteze în șase trepte ușoară și compactă. Blocul motor prevăzut cu cămașă de apă are un design cunoscut ca fiind cu platformă închisă pentru un nivel maxim de rigiditate.
Capacitatea de funcționare, caracteristicile de funcționare, eficiența combustiei și consumul de combustibil sunt determinate în mod esențial cu ajutorul chiulasei și al mecanismului de supape. Designul chiulasei cu patru supape a fost dezvoltat ținând cont de o geometrie perfectă a canalului, un caracter compact, o termodinamică optimă și o rezervă termică eficientă. Unghiul îngust al supapei rezultă în orificii de admisie perfect drepte și o cameră de combustie compactă pentru un raport ridicat de compresie și o eficiență optimă.
+ Află mai multe
Grupul motopropulsor cu patru cilindri este prevăzut cu un limitator al tacheților cu doi arbori cu came în cap pentru o putere de ieșire optimă și o viteză maximă augmentată, îndeplinind în același timp criteriile privind rigiditatea, masele minime transferate și secțiunile transversale temporale optime de la nivelul supapelor. Acesta oferă, în același timp, combinația perfectă dintre rigiditatea maximă și greutatea minimă a componentelor mecanismului de supape transferat și designul extrem de compact al chiulasei.
Jocul supapei este compensat prin intermediul unor plăci de reglare foarte mici, ușoare, ghidate în reazemul liber de arc. Pe partea de admisie, reazemele libere de arc sunt fabricate din aluminiu ușor de înaltă performanță. Masele deplasate ale distribuției cu supape din chiulasă sunt mai mici decât cele în cazul unei soluții similare cu tachet de tip pahar. Masele cu oscilație scăzută permit o accelerație sporită a supapelor pentru profilurile complete ale camelor și secțiunile transversale cu orificiu sporit al supapei.
Limita de viteză definită pentru această serie de motociclete este de 14.200 r.p.m., deși toleranța de viteză pur mecanică depășește cu mult această valoare. Alezajul mare al cilindrilor de 80 de mm a permis utilizarea celor mai mari diametre posibile și, prin urmare, a celor mai adecvate funcționării discului de supapă. Diametrele discului de supapă pe partea de admisie măsoară 33,5 mm și pe partea de evacuare 27,2 mm, ceea ce este destul de impresionant deoarece acesta este nivelul cel mai mare posibil de umplere în segmentul 1000 super sport.
În ceea ce privește sistemul de lubrifiere, motorul utilizează un sistem de ungere sub presiune cu carter umed și o pompă de ulei de tip Eaton, o soluție verificată și testată pentru acest segment. În locul unui schimbător de căldură, pentru răcirea uleiului se utilizează un răcitor de ulei separat care este integrat în panoul tapițat inferior de sub instalația pentru răcirea apei pentru a ajuta la aerodinamica fluxului. Utilizarea unui răcitor de ulei previne presurizarea termică adițională nedorită a lichidului de răcire, permițând astfel utilizarea unei instalații mai mici și mai ușoare pentru răcirea apei, precum și a unei cantități mai reduse de lichid de răcire.
În acest caz, accentul a fost pus pe o lățime redusă a structurii, o structură compactă și, mai presus de toate, ușoară și, de asemenea, pe dispunerea sub-ansamblurilor electrice și a mecanismelor acestora de acționare. De exemplu, generatorul de curent alternativ se află pe butucul din partea stângă a arborelui cotit și este prevăzut cu un magnet permanent. Acesta produce o putere de 434 W la 6.000 r.p.m. și este proiectat pentru o viteză maximă de 16.000 de r.p.m. Demarorul cu transmisie are o capacitate de 800 W, cântărește 1.050 g și se află în jumătatea stângă superioară a carterului din spatele cilindrilor. Acesta este cuplat prin intermediul unei roți libere și are un efect de reducere la un raport de 1:24,61 pe brațul extern stâng al arborelui cotit, care a fost proiectat ca o roată dințată cilindrică. Pentru a reduce greutatea, capacul de pe partea stângă pentru alternator și demaror este fabricat din magneziu ușor.
Injectarea cu combustibil funcționează în mod complet succesiv, adică combustibilul este injectat individual în canalul de admisie în funcție de cursa de admisie a cilindrului relevant. Pentru a îmbunătăți curba cuplului, motorul este prevăzut cu o tehnologie sofisticată cu colector de admisie comandat. În funcție de viteză, lungimea pâlniei de admisie este controlată de diagrama caracteristică și variază în două etape prin intermediul unui servomotor atașat la amortizorul de zgomot la admisie. Cantitatea corespunzătoare de combustibil este adăugată cu ajutorul a patru injectoare, fiecare aflându-se pe șina clapetei de accelerație și deasupra țevii de admisie pentru a atinge nivelul optim de umplere. Injectoarele de combustibil sunt acționate separat sau împreună în funcție de cerințele privind viteza și puterea.
+ Află mai multe

Și mai multă tehnologie în detaliu